Wednesday 20 February 2013

Hai Anak dara ◕‿◕

    Hari ni ye? hari ini, as usual, aku tinggal sorang-sorang kat umah, ditemani dengan bunyi jam dinding yang berdetik, kuat cam heartbeat orang yang tgh mengelabah lak kalo difikirkan.. Bunyi detik jam dinding di kamar n ruang tamu, selang-seli mengalunkan bunyi..tik..tikk..tik... membuat kan jantung aku..dup..dap..dupp.. Bukan gelabah, tp terserlah kebosanan kat situ taw.. Terlalu sunyi, sampai macam tu sekali bunyi jam yg aku dengar.. So untuk menyibukkan diri, aku a.k.a perempuan or ANAK DARA, so kena lah rajin2 menguruskan rumahtangga..ceitt..cam dah kahwin lak bunyinya..hehe..tadela.. Anak pmpn, kenalah reti buat kerja2 rumah kan? betul kan2? Nanti baru termasuk lam list "isteri pilihan'..chewahh..:p..agak poyo di situ..
   
   Ok, back to the topic, haiyo..topik ape? aku pon tataw..haha.. ok la.. Hari ni? ape yang aku buat ae? hehe.. As usual, bangun pagi, solat, sarapan (mak yang sediakan ok!).. Lepas tu, mula la hidup aku as wanita bujang yang hot sentap gitu..kekee..PERASAN!!  selepas semua ahli keluarga p sekolah n bekerja.. So aku pon start la karier aku as Suri rumahtangga yg tak berapa nak berjaya lg..hihi.. Mula2.. Ok cam biasa la..kemas rumah, 1 rumah aku bersihkan..dah takde keje..so rumah berseri2 sepanjang aku da kat umah..(poyo lagi)..hehe.. Then..alamak masak pulak?? hohohoho

     Nak masak ape? cam tu lah kaum2 hawa, isteri dok pk nak masak setiap hari.. Nak menyediakan hidangan yang terbaik untuk ahli keluarga.. hhoho.tp ak single g n blom lagi jumpa MR.Rite aku ok..so ini semua adalah preparation untuk dunia aku t after dah berumah tangga...hahaha.. Ok bila dok pk2... n meneliti setiap bahan yang ada, di dapur, peti sejuk n segala sumber makanan, aku decide nak masak ayam Tom Yam jek..haha... Aku ni bukanlah reti masak, tapi boleh la gak masak n kenal barang2 dapur.. Mak aku mana tunjuk, mak aku akan cakap je kat aku, ok law na masak ni, camne..then pandai2 lah ko hidup kat dapur tu untuk masak, mak aku tak tolong, dia biar je..aku survive..Macam tu la cara aku belajar dr mak aku..hohoho.. mencabar, aku lg suka kalo org tunjuk..hihi

   N aku sangat beruntung, aku banyak terlibat dalam camping, n selalunya aku akan dapat part kat bahagian makanan, so dr situ aku pon belajar.. Aku pernah berdua je dengan kawan aku uruskan perkhemahan untuk 100 orang peserta sem lepas, tuk masak n sediakan makanan untuk pelatih, jurulatih dan faci..Sumpah penat, nak patah pinggang aku..Muka kami la masak, kemas base camp, basuh semua periuk belanga, wat BBQ, sediakan bara,cari kayu.. haih..hahaha..tape..itu semua pengalaman.. Tapi balik dr camping tu, aku demam teruk kot..huhuhu.. Sbb terlalu penat, n lebam sana sini..


           Ok la.. malas aku nak cite dr mana aku dapat ilmu2 di dapur..poyo je lg kyra ni.. hahah. ..sory2..haha..ehh..nak tengok tak hasil masakan aku hari ini? jeng3..!!

   Nampak tak tengah mendidih tu taw u ollsss...hohoho... untuk sayur.. aku juz buat cendawan goreng.. nyum3...haaha..rasa? tah la..janji boleh makan..hihi..tapela slow2.. :D



* Tips masak, mak cakap air tangan sendiri adalah yang terbaik, n sambil tu berzikir lah, and amalkan kebersihan, insyaALLAH, makanan yang disediakan adalah yang terbaik :)

Wassalam

No comments:

Post a Comment

Copyright@segalanya punya story hak milik kekal Kieyra Syakira